Nyligen har vi skrivit om eSports, vad det är, vilka eSports-spel folk spelar mest och vilka eSports-casinon som anses vara de bästa. Men vad sägs om historien om eSports? Vet du när allt började och hur eSports blev så populärt som det är idag?
Om du vill lära dig om ursprunget till eSports, följ med oss på vår resa genom historien när vi tittar på de största eSports-händelserna i historien och avslöjar den fascinerande historien om eSports.
Ursprunget till TV-spel
Så, hur började historien om eSports? Kort svar: med uppfinningen av TV-spel.
Det första TV-spelet skapades 1947, men det var inte förrän mitten av 1950-talet som tävlingsinriktade TV-spel tog över världen. 1958 var särskilt ett betydelsefullt år eftersom det var då Tennis for Two lanserades. När det tvåspelarspel föddes började också historien om eSports.
Historien om eSports började med släppet av Tennis for Two år 1958.
Snabbspola till 1970-talet när konsoler och arkadspel tog över världen. År 1972 anslöts det första konsolspelet till en TV och senare tillät arkader människor att samlas offentligt och spela spel som Pong.
Allt detta ledde till skapandet av de spel vi idag känner som eSports.
Noterbara Ögonblick för Uppkomsten av eSports
Här är några av de mest anmärkningsvärda ögonblicken i eSports-tidslinjen:
- Den 19 oktober 1972 hölls det första eSports-turneringen vid Stanford University. Spelet hette Spacewar! och det var 24 spelare som tävlade i så kallade “Intergalaktiska Spacewar-OS”.
- Det berömda spelet Space Invaders släpptes år 1980 och turneringen som ägde rum det året var en enorm milstolpe för uppgången av eSports. Mästerskapet lockade totalt 10 000 deltagare.
- Olika eSports-evenemang sändes på TV på 1980-talet, inklusive det amerikanska programmet Starcade som sändes från 1982 till 1984 där tävlande kämpade mot varandra och slogs om den högsta poängen i ett arkadspel. Serien hade 133 avsnitt.
- Track & Field släpptes år 1984 och den internationella arkadturneringen som hölls av Konami och Centuri samlade över en miljon spelare från Japan och Nordamerika.
- Under 1990-talet ökade populariteten för fightingspel. Titlar som Street Fighter och Mortal Kombat populariserade den typ av spelupplevelse som innebar att en spelare kämpade mot en annan spelare direkt. Street Fighter II krediteras särskilt för detta.
- År 2000 grundades Korea e-Sports Association (KeSPA) för att främja och reglera eSports som en del av Kultur-, Idrotts- och Turistministeriet. Det sydkoreanska organets huvudmål var att arbeta för att se till att eSports blev en officiell sportgren.
- År 2004 hölls ett fightingspelevenemang vid namn Evolution Championship Series (EVO) i Pomona, Kalifornien. Turneringarna omfattade nio fightingspel, inklusive Street Fighter III: 3rd Strike och Marvel vs. Capcom 2, och lockade 700 deltagare från över 30 länder.
eSports imorgon
Spelhistorien är lång och varje casinospel har sett en utveckling från dess tidiga dagar till idag, och eSports inkluderades. Tillbaka i tiden, vem skulle ha trott att eSports skulle vara en del av mainstream-kulturen?
Därför kan vi inte vara säkra på vad framtiden har att erbjuda; eSports kanske utvecklas till något nytt men en sak är säker: eSports-resan slutar inte här.